Sådan omstiller du hjernen til overflodsmentalitet

psykologi & mindset Aug 14, 2020

Det overrasker vel ingen, at vi er tilbøjelige til at have større fokus på det negative end det positive.

Dette er ikke bare pissedeprimerende, det er faktisk resultatet af millioner af års evolution.

Hjernen er skruet sammen til at være på udkig efter trusler, for det er vigtigere at undgå fare end at få en potentiel belønning.

Kroppen klamrer sig til fedt, fordi vi for tusind år siden ikke anede, hvor vi skulle få vores næste måltid fra.

Men der er kommet andre boller på suppen og verden byder på langt mere godt end skidt. Selv når tingene går galt, bør vi vælge at fokusere på en løsning og på alle de gode måder, vi kan hjælpe på.

Carol Dwek, en ret berømt forsker, har talt om, hvordan børn med vækstmentalitet ender med at blive langt lykkeligere og få mere succes end børn, der fokuserer på alle de ting, de ikke har.

Steven Covey, forfatter af 7 Gode Vaner, siger, at overflodsmentalitet er altafgørende. 

Tony Robbins sværger selv til overflodsmentalitet for øget produktivitet og mindre stress.

Jeg vil vove at påstå, at de tre ved lidt om succes, så lad os se nærmere på overflodsmentalitet.

Principperne bag overflodsmentalitet

Der er overflodsmentalitet og der er det modsatte, som kaldes knaphedsmentalitet eller som jeg kalder det en fast-mentalitet.

Når du har knaphedsmentalitet, bekymrer du dig over, at der måske ikke er nok til alle, og du får en lidt panisk, kortsigtet tankegang. Personer med en fast-mentalitet er sandsynligvis ret egoistiske, fordi de har en trang til at tage alt, hvad de kan få fingrene i, samt er utaknemmelige, fordi de altid vil have mere. De lyder som nogle vaske ægte party-dyr, hva’?

Det vi er ude efter, er en overflodsmentalitet, hvor du ved, at der er nok til alle, du er tilfreds med det, du har og du kan tænke langsigtet. Her er nøgleordene taknemmelig, rundhåndet og tilfreds. Det er da meget bedre, ikke?

 

Derfor virker det

Når dine tanker drejer sig om overflod, kan du være fremsynet og tage mere strategiske beslutninger. Har man en fast-mentalitet, bekymrer man sig over, at der aldrig er nok, så man rager impulsivt alt hvad man kan til sig. Har man overflodsmentalitet, er man afslappet, man tager langsigtede beslutninger og i sidste ende har man mere med harmoni til din omverden.

Et af de mest almindelige eksempler er penge. De fleste af os vil gerne have flere penge, især iværksættere eller forældre med økonomiske forpligtelser.

Knaphedstilgangen til penge lyder, “vi har ikke penge nok” eller “der er ikke nok til alle”, hvilket så afspejles i adfærden. Få løn, vær nervøs og panikslagen over pengene, brug impulsivt alle pengene, vent på at få løn igen.

Folk har forsket specifikt i overflodsmentalitet og penge, og det har vist sig, at hvis man ændrer sin holdning til penge, kan man faktisk tiltrække flere penge. Få løn, vær taknemmelig for den, have ro i sindet og brug pengene fornuftigt, få finansiel sikkerhed.

En af de store ting folk også tænker på, er kærlighed. Jeg behøver ikke at fortælle dig, at desperat eller opmærksomhedskrævende opførsel ofte er et enormt turnoff i kærlighedsforhold.

Når du ved, at du er elskelig og attraktiv, behøver du ikke at få det bekræftet af andre.

Denne ægte, ydmyge selvsikkerhed vil du komme langt med i et kærlighedsforhold – det kan jeg love dig,

Endnu et godt eksempel kommer fra en Ted Talk, hvor Naveen Jain talte om overflodsmentalitet i forbindelse med løsning af verdens problemer.

Ikke ferskvand nok? Så bør vi udvikle og understøtte teknologi, der kan fjerne saltet fra havvand. Det er muligt, hvis vi gør det muligt.

Universel sundhedspleje? Teknologien bliver hele tiden billigere og mere nøjagtig, hver anden person går rundt med et FitBit eller et Apple Watch, der kan gøre mere, end lægerne kunne for 100 år siden. Med overflodsmentalitet ser vi på, hvordan denne teknologi kan udvides og gøres billigere, samt hvordan vi kan udbrede den på verdensplan.

Husk, at din tankegang omkring problemet bliver til den måde, du løser problemet på.

 

Sådan får du overflodsmentalitet.

Vær' bedvidst om dine historier og overbevisninger.

Igennem hele livet fortæller vi os selv historier. Vi fortæller os selv, at vi ikke er gode nok, verdensmester, kønne, grimme, vi har alt hvad vi ønsker os, vi mangler mere, osv.

Dette sker for det meste helt ubevidst og det former vores værdier og overbevisninger.

En overbevisning er lidt som et filter vi ser verden igennem. Hvis du er overbevist om, at du er en uheldig person, bliver det eneste du nogensinde lægger mærke til, er alle de gange du kom for sent til toget, alle de gange andre blev forfremmet i stedet for dig, osv.

Hvis du ændrer dine historier, ændrer du dine overbevisninger, og så kan du se verden på en helt ny måde.

Sig bevidst til dig selv, “alt, hvad jeg har brug for, findes i overflod omkring mig, der er mere end nok til alle” og så begynder du at se det. Når du ændrer hvordan du ser på verden, ændres den verden du ser på.

Praktisere bevidsthed.

Der er mange mennesker, der bare lever livet på autopilot uden rigtigt at ænse tingene omkring sig. Hjernen behandler omkring 4 billioner oplysninger i sekundet – men vi bemærker aldrig mere end 2000 af dem. Bevidsthed er en proces, der lærer os at se mere.

Når vi virkelig ser mere af verden omkring os, går det op for os, hvor mange muligheder vi har. Det går op for os, at der aldrig har været så mange penge i omløb som nu, vi lever længere end nogensinde før, og der er så meget godt og kærligt i verden.

Hvis du ønsker dig en mere fredfyldt verden, så se grundigt på alle de velgørende organisationer derude, som gør gode ting og ændrer folks liv. Hvis du vil have mere kærlighed i livet, så gør status over alle de mennesker, der sender dig beskeder, smiler til dig, og spørger, hvordan du har det.

Når vi er mere opmærksomme, ser vi hvor meget vi i virkeligheden har.

Vær taknemmelig.

I stedet for at fokusere på det, du ikke har, skal du sætte nogle få øjeblikke til side hver dag, hvor du siger tak og påskønner det du har - uanset om du laver en kort liste over de ting du er taknemmelig for eller vælger at se fordelene ved en stressende situation, eller gør dig umage for at takke folk omkring dig.

Når du vender dit fokus mod det du har, griber du livet anderledes an og du bliver mere effektiv til at løse problemer. Som Oprah siger, “hvis du er taknemmelig for det, du har, ender du med at få mere. Hvis dit fokus er på det, du ikke har, vil du aldrig nogensinde få nok.”

Når du ser på verden med nye øjne, går det op for dig, at du sandsynligvis allerede er omgivet af det, du vil have. Der er mere end nok til alle, du skal bare være åben nok til at se det.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.