Meditation, hvorfor og hvordan? - Du spørg, jeg svarer.

meditation Aug 28, 2020

Min enorm energi og fokus kan jeg takke to ting for - meditation og intermitterende faste.

Jeg ved godt at jeg på det sidste råber med mine lungers fulde kraft, om fordelene ved meditation, og jeg er overbevist om, at det skal være en daglig del af alles rutiner.

Men ikke alle meditationer er skabt ens.

Der er mange forskellige fx. : zen, bodyscanning og min personlige favorit - transcendental og vedisk meditation. Beatles gjorde det, Oprah gør det, Ellen, Russel Brand og Jerry Seinfeld gør det også. 

Så kan vi ikke alle blive enige om, at disse mennesker har udført nogle ret store ting i deres liv og jonglerer med flere projekter med intense planer.

Jerry Seinfeld siger faktisk, at det var den eneste måde, han var i stand til at skrive, filme, instruere og producere Seinfeld, i søsætte events og have et familieliv.

Han sagde, at det var som at være en mobiltelefon, og nogen giver dig en oplader -  lyder det ikke som en dårlig oneliner? :)

Hvorfor skal man meditere?

Jeg er sikker på, at du har hørt mig - og mange andre - prale om fordelene ved meditation, men der er virkelig så mange fordele.

Meditation har været min livredder mange gange, men især når jeg beskæftigede mig med arbejdspress, uddannelse og separation. Adskillige rehabiliteringscentre og endda fængsler bruger det til at hjælpe med behandlingen af ​​afhængighed og traumer. 

Mange mennesker finder også ud af, at meditation reducerer craving’en. Når vi overspiser, misbruger stoffer eller bænker en 15 timers Netflix-maraton, så tager vi i virkeligheden bare afstand fra realiteterne. Vi gør dette ved at forkæle os med sinds-bedøvende aktiviteter, der giver os en pause fra vores negative følelser vi nu må føle.

Ved at øve os i meditation kan vi få denne lettelse på en mere konstruktiv måde. Du behøver ikke at vende dig til en usund opførsel for at lette trykket. Som jeg engang hørte Gary Gorrow, vedisk meditationsguru, sige i en podcast, "du får lov til at opleve noget ud over, hvad du i øjeblikket er".

 

Hvordan meditere jeg?

Jeg er en stor fortaler for enhver form for mindfulness, åndedrætsværk eller bevidsthed. Bare det, at tage et par minutter for at trække vejret dybt ned i maven inden et stort møde, eller regulere din krop i tider med stress, er et stort skridt i den rigtige retning.

Mange mennesker finder ud af, at lukke øjnene og fokusere på deres åndedræt er et godt sted at starte, men de kommer måske ikke til det næste trin med ekstrem afslapning og årvågenhed. Brug af et mantra er en god måde at gå dybere på og virkelig starte med at høste fordelene ved meditation. 

Vedisk / transcendental meditation involverer at recitere en enkelt mantra igen og igen i dit hoved. Det stopper det tænkende sind ved at give det noget at fokusere på, så du kan fokusere din energi på bevidsthed.

Det er som at give et barn tegneredskaber og sige "lyt til lydbåndet her mens du tegner."

Min mantra blev givet til mig af en transcendental meditations coach - det var min måde at gøre det på den “rigtige” måde, at få en professionel til virkelig at lærer dig at kende og vælge et ord, der passer til din vibration og din energi, var meget vigtig for mig.

Du siger aldrig dit mantra højt, du fortæller det ikke til nogen, og det skal være et ord der ikke kan oversættes.

For eksempel er en temmelig almindelig mantra Om eller Aum (Åh, oh, skyd mig, jeg har lige fortalt dig ét).

Start med at sidde i en stol og fokusere på dit åndedrag i et par minutter, bare for at slappe af. Begynd derefter med at gentage dit mantra i dit hoved med tålmodighed og intention.

Det gør jeg i 20 minutter to gange dagligt - en gang om morgenen og en gang om natten - er ideel til at høste både de fysiske og mentale fordele ved meditation.

Når det er sagt, så er meditation ikke en diæt, det er en livsstil.

Nytter ikke du bare sidder ned i en halv time en gang om ugen og så tro, man pludselig opnår nye højder af succes.

Folk siger tit til mig ”Åh, jeg prøvede meditation, men det var for svært, så jeg stoppede” - hvilket får mig til at grine. Det er som at sige "Åh, jeg prøvede at tabe mig, men da jeg gik ned i fitness og løftede en vægt, fandt jeg ud af, at det faktisk gjorde ondt, så jeg lagde det ned igen og så stoppede jeg".

Det vil tage dig lidt tid at lære det, indtil du fanger hensigten og falder i rillen, og sådan er det bare. Men når det lykkes, kan jeg love dig det er det hele værd.

 

Hvad sker der, når du mediterer

Transcendental / vedisk meditation er en af ​​de mest undersøgt, når det kommer til sundhedsmæssige fordele - faktisk er der over 400 millioner undersøgelser, der er med til at bevise det. Anti-aldringsfordelene er især gennemgående, det er faktisk helt vildt.

En undersøgelse, jeg bed mærke i, er hvor to grupper af mennesker med samme biologiske alder blev overvåget i over fem år. Den ene gruppe blev undervist i transcendental meditation, den anden gruppe var en kontrolgruppe. Efter fem år var kontrolgruppens biologiske alder fem år ældre, som var forventet. Men gruppen der havde praktiseret transcendental meditation, havde en biologisk alder der var 12 år yngre end da de startede!

12 fu**ing år! Hvis det ikke får dig til at starte allerede i går, ved jeg ikke, hvad der gør. 

Det er så super interessant at se på, hvad der sker i hjernen under meditation. Det limbiske / frygtrespons aktiviteter falder, vores kreativitetscentre aktiveres, og vi oplever noget, der kaldes neuroplasticitet - som helt praktisk betyder at vores hjernelæring danner nye forbindelse med sig selv. De mange områder af hjernen begynder at arbejde i harmoni, ligesom et orkester spiller en symfoni i perfekt balance og synkronitet.

Og dette stopper ikke bare, når meditationen er over - denne afbalancerede og forbedrede funktion overføres til hverdagen. At have vores hjerne ind i denne optimerede tilstand har utrolige flow-effekter for vores fysiske og følelsesmæssige helbred.

For eksempel ved vi alle, at når vi ikke hviler ordentligt, lider vores fysiske helbred, vi er ekstra følelsesladet, vi er tilbøjelige til mere stress, og vores krop kan ikke komme sig. 20 minutters transcendental meditation har vist sig at være mere afslappende end tre timers søvn. Vi producerer helbredende hormoner, vi har adgang til mere energi og er i stand til at vende de negative virkninger af stress på hjernen og kroppen.

Jeg siger ikke, at du stadig ikke har brug for søvn, men de 20 minutter meditation har vist sig at være guld værd.

Meditation har ændret mit liv dybt ned i fundamentet, og jeg føler virkelig, at jeg har udnyttet en uretfærdig fordel ved at bruge meditation til at skabe og få det, jeg vil have i livet. 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.